top of page
Obrázek autoraBc. Lukáš Frič

10 největších NE ve vztahu fyzio – pacient

Mnoho lidí považuje fyzioterapii za podřadnou práci, která nemá s medicínou nic společného. Řada lidí považuje fyzioterapeuty za maséry... A někteří o fyzioterapii dodnes neslyšeli!



Náš obor má jistá specifika, ale přes to všechno jsme sále lidé. Na co si tedy dát pozor, když k nám jdete? Přinášíme Vám 10x NE, které byste rozhodně neměli dělat!


UPOZORNĚNÍ - tento článek nění myšlen nijak konkrétně, ani urážlivě. Pouze se zákládá na našich zkušenostech! Od jakýchkoliv pocitů nařčení se distancujeme!


 

1) NEdodržování osobní hygieny & absence deodorantu


Začneme hned pěkně zostra – jít na léčbu, aniž byste se ráno, nebo večer předtím umyli je opravdu nemístné. Zvlášť ve dnech, kdy teploty přesahují 25 stupňů Celsia a tělo se s tímto faktem začíná vyrovnávat skrz pocení. Někteří z nás mají velmi silný „přírodní“ pot, který může připomínat česnek nebo čpavek.



Chápeme, že se potíte, potíme se všichni. Není problém Vám při vstupu k nám, do ordinace, věnovat papírový ručník na otření, jsme zvyklí sahat na lidská těla. Problémem je zápach! Nejen pro nás, ale i pro další pacienty. Věnujeme-li se Vám 27 minut ze 30, není

možné místnost vyvětrat, než přijde další pacient.


Prosíme, dodržujte alespoň základní hygienu.

Děkujeme.


 

2) NEnošení spodního prádla


I druhý bod míříme „na tělo“. Jít k lékaři/fyzioterapeutovi, kde se svlékáte, bez spodního prádla?


NE! To prostě ne...


A ještě jeden tip! Pokud Vás fyzioterapeut výslovně nepoprosí o sundání si spodního prádla, nesundávejte ho. Opravdu to není potřeba...


Prosíme tedy, noste spodní prádlo.

Děkujeme.


 

3) NEpřijít v čas


Na Vaši terapii, bohužel, máme přesně daný čas. Důvodem může být systém, kdy pojišťovna více jak 30min nezaplatí, ale i poptávka po naší práci, kdy je tolik pacientů, že si nemůžeme dovolit „přetáhnout“.


Pokud přijdete pozdě, musíte už počítat s tím, že okradete sami sebe a téměř není šance, že bychom Vám to dokázali nějak nahradit. Ani slevou...


Další nešvar je nezavolat.


Pacient, který nemá ani tu slušnost se omluvit? Bohužel, spolupráce pak nemůže fungovat na 100% a často je takový pacient po 2.neomluvené absenci vyřazen.


Prosíme, snažte se být dochvilní a omlouvejte se, stačí SMS.

Děkujeme.


 

4) NEsdělování svých pocitů


Tento bod je velmi důležitý.

Téměř každá terapie způsobí alespoň malou bolest. Důvodem může být prokrvení, působení na blokádu, nebo jiné vnitřní pochody.


Tak kde je problém?


Nejsme vědmy! Každý pacient je jiný – trofika tkání, vnímání bolesti, práh bolesti... Váš feed-back je pro nás velmi důležitý. Nejsme ve Vašem těle a nemůžeme tak vědět, kdy pociťujete bolest a jak je velká.


Vezmeme-li si 10 pacientů a všem zmáčkneme stejný bod na lopatce, stejnou silou u stejné diagnózy, každý z nich může reagovat jinak.


Od pacienta, který má „bolest rád“ a ani se neozve až po pacienta, který hned začne křičet.


Prosíme, komunikujte s námi.

Děkujeme.


 

5) NErespektování našich názorů


Ať už jste k nám zavítali z vlastní vůle, nebo Vás k nám poslal lékař, jsme to nakonec my, kdo má finální slovo a kdo se o Vás bude starat.

Hledáte-li pomoc sami, tím spíš zbystřete. Každý fyzioterapeut pracuje jinak, každý má jiné zkušenosti a každý může mít jiný názor.



Ať už dostane jakýkoli out-come z našeho vyšetření, jakékoli doporučení k terapii nebo životosprávě – dodržujte ho! Naše práce je pomáhat Vám ke zdraví, ne Vám ho ničit.


Pokud nebudete spokojeni s tím, co uslyšíte, nebudete se například chtít vzdát běhání 1/2maratonů, nebudete souhlasit s naší diagnózou – prosím, každý má právo na svůj názor.


Každopádně byste se s námi neměli hádat, urážet nás, přesvědčovat nás o naší chybě a tak dále... Jsme to my, kdo se celoživotně vzdělává v tomto oboru a kolikrát víme a vidíme víc, než lékař.


Prosíme, respektujte naše názory a zamyslete se nad nimi.

Děkujeme.


 

6) NEdodržování našich doporučení a léčby


Tento bod vezmeme relativně rychle. V návaznosti na bod č.5 – jste to Vy, kdo potřebuje pomoct a jsme to MY, kdo se v našem oboru celoživotně vzdělává.


Je v pořádku najít si dalšího odborníka náš názor s ním zkonzultovat.



Nicméně jakékoli doporučení dostanete, snažte se ho dodržovat!


Měkké techniky nestačí, pokud dostanete i cvičení! Když cvičení 2x denně, tak 2x denně.

Je to jako s antibiotiky... 3x denně po 8 hodinách je 3x denně po 8 hodinách.


Děkujeme.


 

7) NEpochopit rozdíl mezi masérem & fyzioterapeutem


Pravděpodobně nejžhavější téma ze všech.


Rozdílů je zde hned několik, než se k nim dostaneme, věřte, že fyzitoerapeutovi říct „Jéé, to bys mě mohl namasírovat!“, nebo „Hmm, fyzio...Takže to si masér ne?“... To je tabu.

Není to vtipné, není to originální a už vůbec to není pravda.


Někteří naši kolegové jsou na to velmi háklivý a opravdu nedoporučujeme začít tímto způsobem.

Masér je člověk buďto středoškolsky vzdělaný, nebo má X-týdenní kurz masáží.


Fyzioterapeut je vysokoškolsky vzdělaný (dříve i středoškolsky), který má za sebou hodiny anatomie, neurologie, diagnostiky, praxí v

nemocnicích i ambulancích...


Takový člověk je diametrálně odlišný.

Naše práce není o tom Vás masírovat, ale „upravovat chyby ve Vašem pohybu díky cvičení“.


To si, prosíme, zapamatujte.

Děkujeme.


 

8) NEochota zaplatit nadstandardní péči


Ať už jste se rozhodli si připlatit laser, nebo jste vyhledali praxi jako je ta naše – nadstandardní, musíte zkrátka platit.



Tak to v dnešním světě funguje. Nejste-li členy nějakých bonusových programů, cena se pro Vás na 98% nezmění. Zdráhání se zaplatit, smlouvání a tak dále patří na tržnici.



Zvlášť, když smlouvá člověk, který má bundu Tommy Hilfiger, boty od Kelvin Klein, klíč od auta evidentně patří k Mercedesu...


Chcete-li nadstandard, musíte něco obětovat.

Děkujeme za pochopení.


 

9) NEférovost


Nejste-li spokojeni, řekněte to v první řadě nám.

Proč?


Zaprvé je vždy více možných cest, co se týká terapie. Pokud Vám 1 způsob nevyhovuje, můžeme terapii změnit.

Zadruhé podáním stížnosti na Ministerstvu zdravotnictví, nebo na Krajském úřadě kolikrát nic nevyřeší.


Systém je dnes velmi spletitý a úřady často nemají pravomoc něco změnit. Nepomůžete tím tak ani sobě se uzdravit, ani nám se zlepšit.


A zatřetí – nikdy nevíte, co má fyzioterapeut za sebou... Mohl pomoct tisíci lidem a zrovna Vy můžete reagovat jinak. Vypsáním stížnosti na Facebook a jiná média akorát roznášíte pomluvu, poškozujete cizí osobu, a to se Vám může také vymstít žalobou.


Prosíme, už i kvůli Vám, se stížností nejprve za svým fyzioterapeutem!

Děkujeme.

 

10) NEreálnost


„Tak já si tu lehnu a ty udělej kouzlo.“

Kdyby to bylo tak jednoduché!


Stejně jako přístup „No 3 návštěvy budou stačit, proč jich dávat 5...“, když svůj zdravotní problém necháte „zrát“ půl roku a pak až ho začnete řešit – to nebude stačit.


Všichni jsme jen lidé, anatomie a fyziologie funguje v 95% případů stejně a zkrátka není možné dlouhodobý rehabilitační plán nacpat do krátkodobého.

Věřte, že pokud máte dobrého fyzioterapeuta, pokusí se o to. Zkrátka udělá maximum!


Jen, prosím, mějte trpělivost, děkujeme.

Opmerkingen


bottom of page